riddertjesinschotland2015.reismee.nl

And on that bombshell.... goodnight!

Om jullie direct weer even mee terug te nemen naar gisteren: ik ben helemaal vergeten te vertellen dat wij de zogenaamde “Kelpies” bezocht hebben, een cultureel bouwwerk van twee paarden die symbool staan voor deze streek. Vroeger werden hier namelijk de handelsschepen door middel van trekpaarden de kade op getrokken. We denken te lezen dat de entree 6,75 kost en laat ik nou nog een boterhamzakje vol met muntgeld hebben. We storten het zakje leeg op tafel en staan zeker 5 minuten het benodigde geld bij elkaar te schrapen. Als het eenmaal hebben, zegt de man achter de balie: "De entree is gratis, of willen jullie een rondleiding doen?" Echt weer een de Ridder actie.

Het zijn twee paarden van metaal, beide zijn 30 meter hoog en alleen het hoofd weegt al 300 ton. In totaal is er 1500 ton staal gebruikt. Het is een gigantisch aanzicht en zeker het bezoeken waard. Vorig jaar bezochten we de Falkirk Wheel in plaats van dit. Was overigens een tip van de B&B eigenaar in Tarbert. Zeker het bezoeken waard. ’s Avonds is het nog mooier, want dan zijn ze mooi verlicht. Wie meer wil weten, Google eens op “Helix Kelpies”.

Vandaag was wederom een verrassing. Zei ik bij vertrek nog tegen pa, dat de route vandaag 200km is, maar dat het zal opschieten omdat het alleen maar 100km/h wegen zijn. Dit blijkt een positief misverstand te zijn, want het begin van de route leidt ons over schitterende weggetjes die op nog vrij aardige heuvels geplakt zitten. We zijn lekker aan het sturen, totdat we ineens aan onze linkerzijde Aziatische tempels zien. Aangezien we anders toch veel te vroeg zijn, nemen we even een kijkje. Het is een Tibetse tempel, waar mensen met een dergelijke religie zich kunnen uitleven en er worden Yoga cursussen gegeven. Bij de tempel zit ook een Aziatische tuin met bijbehorende bouwwerken. We maken verder voort naar Newcastle, de route is verder niet heel spannend, aangezien het laatste stuk gewoon een 110km/h snelweg is. Dit typ ik vanuit de gezellige bar op het schip, onder het genot van een live zanger die op het moment “Bad moon on the rise” aan het zingen is. Over 12 uur meren we weer aan in het Ijmuiden, en zit deze prachtige reis vol schitterende ideeën er weer op. We kunnen wederom terugkijken op een zeer geslaagde reis.

Lenie

Hallo Riddertjes,wat jammer dat jullie reis er alweer opzit.
De tijd vliegt zomaar voorbij als het leuk en gezellig is maar er moet ook weer gewerkt worden helaas.
Bedankt dat wij mochten meegenieten van jullie reis en de mooie verhalen en wensen jullie dan ook een goede vaart huiswaarts en welkom thuis.

P.Rutten

Ik hoop dat jullie wens in vervulling is gegaan.