riddertjesinschotland2015.reismee.nl

Toch niet wéér die Bob Ross...?

Jawel, ik ga het gewoon weer zeggen, net als vorig jaar en heel cliché: Schotland (vooral het noord westen) is het beste aan iemand die er niet geweest is uit te leggen door te zeggen dat je je gewoon constant in Bob Ross Greatest Collections bevindt. Na elke bocht een uitzicht die nog mooier is dan de vorige. We kunnen wel blijven stoppen om de camera uit de zijkoffer te pakken. Zo schiet ons 250km lange route voor vandaag natuurlijk niet op.

Omstreeks 09:00 laten we onze wooden cabin in Clachtoll voor wat het is, en zetten spoor naar Solas B&B in Shieldaig. We spreken af vandaag de regenkleding in de koffers te laten, want de lucht ziet er optimistisch uit. Alsof het Schotse weer ons vandaag dan toch een droge dag wenst. En verrek, we hebben welliswaar een compleet droge dag en zitten zelfs in het zonnetje in Ullapool het welbekende Fish-and-Chips te eten. We gooien de tanks nog even vol en stappen weer in het zadel richting Gairloch. Onderweg worden we ingehaald door een groep Nederlanders die schijnbaar niet onze mening over het Schotse landschap delen, gezien hun hoge tempo. Één van hun gaat nog bijna onderuit door wat grind, maar dat mag natuurlijk de pret niet drukken en hij gast vrolijk verder. Ieder zijn meug uiteraard, maar Schotland is echt te mooi om er door heen te rauzen als Rossi. De wegen lenen zich ook eigenlijk helemaal niet voor dergelijk bochten werken, uitzonderingen daargelaten: de meeste wegen zijn “single track”, niet in al te beste staat en er ligt op veel plekken grind.

Onderweg krijg ik een e-mailtje van de eigenaresse van de B&B van vandaag: “Er is iets belangrijks tussen gekomen waardoor ik pas na 18:00 aanwezig zal zijn. Mijn excuses hiervoor, maar de deur staat open en binnen ligt een briefje waarop staat waar jullie kamer is.” Ik moet zeggen, dat ik het geweldig vind dat de mensen hier nog zo’n vertrouwen in elkaar hebben! Wie van ons zal er een vreemde in ons huis laten rondlopen terwijl je er zelf niet bent? Mensen gaan hier ook respectvoller met elkaar om, iedereen is aardig en lijken het je altijd naar je zin te willen maken. Ik ben bijvoorbeeld nog geen één verkeersdeelnemer tegengekomen die nog even snel ervoor wilt schieten bij een zogenaamde “passing-place”op de single track roads. Iedereen, maar dan ook iedereen stopt om je er voor te laten. Ook wanneer je achter een auto komt te rijden: de meeste stoppen even langs de weg om je ze te laten inhalen. Van de landen waar ik tot nu toe gereden heb, en dat zijn er best redelijk wat, ben ik dit nog niet tegen gekomen. De Schotten lijken geen haast te hebben.

Zoals gezegd komen we rond 17:00 aan bij onze B&B in Shieldaig, en inderdaad is er niemand thuis. We installeren ons en even later komt de man des huizes thuis, Peter. Hij maakt een praatje, waarop wij aangeven onze zinnen vanavond op pizza gezet te hebben. We hebben geluk: in het mini dorpje aan het water zit een lokaal restaurantje die een eigen steenoven heeft en de pizza’s schijnen hier goed te smaken. Dat laten we ons geen twee keer zeggen en binnen een kwartier zijn we neergeploft in de toko. Ondanks de hoge prijzen, wat overigens in heel Schotland wel is (minimaal zelfde prijzen als NL), smaakt de pizza van omgerekend 16 euro toch wel goed. Deze B&B is overigens de mooiste tot nu toe, met een luxe badkamer die voorzien is van o.a. een ligbad. Toch kan het niet tippen aan de wooden cabin van gisteren: met dat uitzicht kunnen maar weinig B&B’s concurreren denk ik. Morgen zullen we via de zuidkant van Isle of Skye naar Invergarry rijden, waar net als vorig jaar de hot tub op ons staat te wachten, volgens mijn contacten. Vorig jaar waren hier ook al, dat is zo goed bevallen dat wij hier dit jaar twee nachten zullen blijven en zodoende een welverdiende rustdag hebben om de motoren even te laten uithijgen. En o ja, wij kunnen ook wel een rustdag gebruiken om alle indrukken en inspanningen te verwerken, aangezien wij ook geen 25 meer zijn.

Zo, ik plaats dit verhaaltje even online, en dan gaat hier het licht uit in Shieldaig. Letterlijk en figuurlijk.

Oidhche mhath!

mum

Mannen wat fijn dat jullie zo genieten! En steef,wat kun jij de dingen toch leuk vertellen, daar geniet ik dan weer van xxxx
Veel plezier nog!

Lenie

Hallo Lieffies,nou dat was een latertje gisteren. Had om 23.45 nog gekeken of er nog een verhaal te lezen was,dus niet. Wat hadden jullie een leuk optrekje gisteren en nu ook nog een zonnige dag,wat wil een mens nog meer !!
Wacht weer op een volgend schrijven van jullie en zou zeggen,veel plezier samen. ???? ???? ????