riddertjesinschotland2015.reismee.nl

We hebben het weer gehaald

Gisteren geen tijd meer gehad om te melden dat we daadwerkelijk welkom waren aan boord van DFDS, maar dat was dus wel het geval. Vandaag niet geheel zonder slag of stoot aangemeerd in Newcastle. Dat zal ik even toelichten. Volgens de Ridder sr. expirimenteert DFDS dit jaar met extra goedkope slaaphutten. Zijn 1-op-1 dezelfde hutten als alle andere, maar deze zijn dus extra scherp in prijs? Waarom? Omdat klaarblijkelijk de uitlaten van de scheepsmotoren in directe verbinding staan met de airco van deze hutten, getuige en het gerochel en geblaf van zowel de boven- als onderbuurvrouw. We lagen zonder jokken al om 22:15, maar voordat we daadwerkelijk in slaap vielen was het al na middernacht.

Verder ging alles prima en stonden we om 10:30 op Engelse bodem, samen met naar schatting een kleine 300 mede motorrijders. Véél drukker dus van vorig jaar. Al snel splitste de hele meute op en reden pa en ik weer solo. Even verkeerd gereden in Newcastle, maar verder geen probleem en binnen tien minuten zaten we weer op de juiste koers: richting de Schotse grens. Het Noord-Engelse Northumberland dient natuurlijk voor velen als de deur naar Schotland zelf, maar ook hier is een vrij uniek landschap te zien waar zeker van te genieten is. Tot nu toe is het nog half bewolkt met merendeel een lekker zonnetje. Wel waait het stevig, bij een graad of 12. Zéker niet vervelend dus.

We bezoeken Melrose Abbey nog even, maar moeten gezien de route vandaag (de langs in totaal, bijna 340km) opschieten dus we blijven niet te lang. Nog even een bakje koffie, uiteraard met iets erbij voor smaak, en we springen weer in het zadel. De hele dag is het al droog, maar in de buurt van Trossacs (waar tevens de bochten beginnen) begint het te betrekken, en uiteindelijk rijden we 1,5 uur lang in de regen, tot onze bestemming. Was het in Edingburgh nog 14 graden, in de regenbui zie ik de temperatuur op mijn super-de-luxe Koso temperatuurmeter zakken naar 7,5 graden. Op moment van schrijven regent het helaas alsnog. Maar wat een warme douche, droge kleding en een Schotse maaltijd kan doen! We blijven lachen en hopen op beter weer morgen.